• ساعت : ۱۲:۵۱
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۵/۱۷ 
شناسایی ماده نگهدارنده مضر بنزوات سدیم در رب گوجه فرنگی فله ای در شهر قزوین

رب گوجه‌فرنگی به عنوان چاشنی و بهبود طعم و رنگ غذا استفاده می‌شود و با توجه به مصرف زیاد آن توسط خانوارهای ایرانی، کنترل کیفی این محصول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از آیتم‌های مهم کنترل کیفی در آن بررسی استفاده از نگهدارنده بوده که طبق استاندارد ملی شماره 761 مربوط به کنسرو رب گوجه فرنگی، استفاده از هر نوع نگهدارنده در این محصول ممنوع است. محصولات صنعتی به صورت مستمر تحت تظارت کارشناسان حوزه سلامت می‌باشند. ولی با توجه به مشاهده نگهداری رب‌های فله‌ای به مقدار زیاد در مراکز فروش بدون نشانه‌ای از آثار میکروبی احتمال استفاده از نگهدارنده‌ها در این محصولات می‌رود.

با توجه به این ‌که تاکنون هیچ گزارشی در رابطه با استفاده از نگهدارنده‌ها و میزان آن در رب‌های فله‌ای وجود نداشت به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین مطالعه ای با هدف بررسی وجود نگهدارنده‌ها و میزان آن در محصولات رب فله‌ای در سطح عرضه‌ی شهر قزوین با روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا انجام دادند.

در خصوص نتایج این مطالعه که دکتر پیمان قجر بیگی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و دکتر اعظم رحیمی نیارکی کارشناس آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه، مجری اصلی آن هستند، دکتر قجر بیگی گفت : نتایج مطالعه نشان داد حدود 8/37 درصد نمونه‌ها دارای بنزوات سدیم در مقادیر بالا بودند.

به بیان دکتر قجربیگی در حالی بنزوات سدیم توسط افراد ناآگاه به رب‌های گوجه فرنگی فله‌ای اضافه می شود که آنها از خطرات این مواد نگهدارنده و حد مجاز نگهدارنده‌ها بی‌اطلاع هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم به محصولات سنتی بیشتر از محصولات صنعتی اعتماد دارند گفت محصولات صنعتی تحت نظارت سازمان‌های نظارتی هستند. 

گفتنی است علی سلطانی آبکنار، دکتر رزاق محمودی، فاطمه جلیلوند، علی صادقی نیارکی و دکتر احد علیزاده در انجام این پژوهش مشارکت داشتند.

علاقه مندان میتوانند برای مطالعه متن کامل مقاله به آدرس https://journals.iau.ir/article_691651.html مراجعه کنند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0